Om föreningen

Brf Berglinge 5 belägen i Villa Skogshyddan i Nynäshamn

Föreningen bildades 2015 och består av fyra lägenheter; två på bottenvåningen och en på övervåningen samt en fjärde fristående som inte är beboelig. Den är uppdelad i tre utrymmen som används som kallförråd till vardera lägenheterna. På den friköpta tomten, som är 1332kvm stor, ligger ytterligare ett litet hus som är inredd som två små kallförråd tillhörande lägenhet 1003 och 1101.

Föreningen har gemensam tvättstuga i källarutrymme med tvättmaskin och torktumlare samt ett varmförråd som tillhör lägenhet 1002. Till lägenhet 1101 hör även en kallvind.

Fastigheten är ansluten till fiber 100 mb/s via Svenska Stadsnät och varje lägenhet har eget abonnemang.

Föreningen har tre parkeringsplatser; en som tillhör lägenhet 1002 och två som tillhör lägenhet 1101. För lägenhet 1003 finns möjlighet att hyra p-plats av det närliggande Skärgårdshotellet.

På den gemensamma tomten finns ett antal sittgrupper utplacerade och föreningen äger en grill som får nyttjas av de boende. Vidare finns möjlighet till egna odlingar i pallkrage för den som så önskar och föreningen har två äppelträd samt en liten örtagård.

Trädgården och omgivningarna runt huset sköts gemensamt av de boende liksom städning i den gemensamma hallen och tvättstugan. För sophantering svarar SRV och föreningen hyr tre sopkärl om 140 liter vardera som är placerade utanför södra gaveln av huset.
Varje lägenhet har en egen brevlåda utanför huset.

Terminalen för färjorna till Gotland ligger tvärs över vägen mittemot huset och det är ca 5 minuters promenadväg ner till hamnen där pendeltåget och bussar in till Stockholms city går.

Det är även gångavstånd till mat- och klädaffärer i centrala Nynäshamn och trots upplevd avskildhet ligger föreningen väldigt centralt placerad i Nynäshamn.
Här bor man med en mix av det bästa av två världar; i lägenhet i en villa med "egen" tomt!